Online marketing | Web marketing
Nood aan een helpende hand met je web marketing? Vertrouw op onze expertise en laat ons even je online bedrijfs profiel van naderbij bekijken. Geen woorden maar daden. We kunnen je op relatief kort termijn een rapport bezorgen van de online reputatie van je website of webshop waarmee je onmiddellijk aan de slag kan.
Online marketing maakt gebruik van digitale netwerken en elektronische apparaten om een product of dienst te promoten. Leer meer over de verschillende soorten online marketing en hoe u ze kunt gebruiken voor uw bedrijf.
Wat is online marketing?
Online marketing is de kunst en de wetenschap van het verkopen van producten en diensten via het internet. De kunst omvat het vinden van marketingstrategieën die uw doelmarkt aanspreken en zich in verkoop vertalen, terwijl de wetenschap het onderzoek en de analyse is die nodig zijn om het succes van die strategieën te meten.
Alternatieve namen: Digitale marketing, internet marketing
Hoe werkt online marketing?
Online marketing gebruikt een verscheidenheid aan digitale, online en elektronische middelen om een boodschap naar huidige en potentiële klanten te sturen. Het bericht kan worden gemaakt als een afbeelding, een stuk tekst of een video en op een willekeurig aantal plaatsen worden verspreid. Het kan zo simpel zijn als een bericht voor je Facbook pagina of het kan zo complex zijn als een brede en alomvattende strategie die meerdere kanalen omvat, waaronder sociale media, e-mailnieuwsbrieven, websites en andere kanalen.
Het type online marketing dat geschikt is voor uw bedrijf hangt onder andere af van de aard van uw bedrijf, de gewoonten en demografie van uw doelmarkt en uw budget. Marktonderzoek leidt u naar de juiste strategie of mix van strategieën voor uw aanbod, en gedetailleerde prestatiemetingen zullen aangeven welke voor u het meest succesvol zijn.
Een kapsalon die online marketing wil integreren, kan bijvoorbeeld een Instagram-feed toevoegen met foto’s van kapsels die door haar stylisten zijn voltooid om hun talent te laten zien. Een Facebook-pagina zou lovende recensies van tevreden klanten kunnen uitlichten en een link naar de website van de salon kunnen weergeven, waar potentiële klanten informatie kunnen vinden over reserveringen, beschikbare diensten en foto’s van het interieur van de salon.
Heb ik online marketing nodig?
Online marketing wordt steeds belangrijker voor alle soorten kleine bedrijven.
In het verleden was internetmarketing iets dat lokale fysieke bedrijven konden negeren ten gunste van traditionele methoden. Naarmate de gewoonten van de consument veranderen, is het echter veel waarschijnlijker dat kopers hun aankopen online onderzoeken voordat ze kopen. In feite zullen ze waarschijnlijk online een product onderzoeken, zelfs terwijl ze in de winkel staan. Over het algemeen zouden alle bedrijven online marketing in hun marketingmix moeten opnemen, anders lopen ze het risico zaken mis te lopen.
Soorten online marketing
Er zijn bijna net zoveel soorten online marketing als er manieren zijn om online informatie te vinden. In functie van jouw DNA is het zaak om de potion magic te vinden die succesvol is voor jouw onderneming.
Zoekmachine marketing
Online marketing omvat zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine marketing (SEM).
SEO – search engine optimization
SEO is het proces van het verfijnen van de tekst op uw bedrijfswebsite, zodat de site hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines wanneer uw potentiële klanten zoektermen invoeren die overeenkomen met uw productaanbod. Het kost niets om uw website te optimaliseren om beter te presteren in de zoekresultaten, en een hooggeplaatste website kan tonnen organisch verkeer genereren (websiteverkeer dat van nature gebeurt).
SEM – search engine marketing
SEM daarentegen is een betaalde zoekmarketingstrategie. Zoekmachines zoals Google brengen kosten in rekening om uw advertentie weer te geven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert met een van uw zoekwoorden. Deze kosten worden ook wel pay-per-click (PPC) kosten genoemd.
SEM-statistieken kunnen uitstekende feedback geven over de effectiviteit van uw advertenties. Een statistiek die de klikfrequentie wordt genoemd, vertelt u bijvoorbeeld het aantal keren dat op uw advertentie is geklikt in verhouding tot het aantal keren dat de pagina met de advertentie is bekeken. Het geeft een indicatie van hoe aantrekkelijk mensen uw advertentie vinden. Hoe aantrekkelijker het is, hoe groter de kans dat ze doorklikken.
Online Advertising
Er zijn veel soorten online advertentiemogelijkheden. Een methode is om banneradvertenties te gebruiken die zijn ingesloten in webpagina’s. Andere opties zijn interstitials, dit zijn advertenties die vóór of tussen stukken inhoud worden weergegeven. Verschillende aanbieders van sociale media, zoals Facebook, verkopen ook advertenties op hun platforms.
Email marketing
U kunt e-mail gebruiken om nieuwsbrieven te verzenden die specifiek zijn voor de behoeften van de klant. U kunt uw klanten ook op de hoogte houden van bedrijfsnieuws, aankomende evenementen en speciale aanbiedingen.
Zodra u een e-maillijst voor abonnees heeft samengesteld van potentiële klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten, is e-mailmarketing een zeer effectieve manier om hen te bereiken, omdat uw bericht in hun e-mailbox terechtkomt, waar ze het waarschijnlijk zullen zien.
Social Media
Social mediaplatforms zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest (om er maar een paar te noemen) zijn allemaal mogelijkheden voor online marketing. Ze werken het beste als ze deel uitmaken van een algemene consentmarketingstrategie, die de kwaliteit en het nut van de content die u voor uw merk maakt, benadrukt.
Vergeet het “sociale” in sociale media niet. Social media marketing werkt het beste als een gesprek met je klanten. Het vereist actieve deelname in plaats van alleen advertenties voor uw producten of diensten te plaatsen.
Bloggen
Het bijhouden van een blog is een andere manier om met uw klanten te praten en hen op de hoogte te houden van uw producten of diensten. Een blog kan worden gebruikt om advies te geven en nuttige feedback te krijgen.
Hoe meer waarde u aan klanten kunt bieden via de expertise die u in uw blog deelt, hoe beter u uw merk positioneert als een betrouwbare bron. Dit kan klanten helpen om een kans te wagen op uw aanbod.
Artikelbronnen
KPMG. “The Truth About Online Consumers,” Page 13