Structured Data
Wat is structured data (gestructureerde gegevens)
Structured data of gestructureerde gegevens. Wat is het en waarom is het belangrijk voor SEO? Met gestructureerde gegevens kunnen zoekmachines niet alleen uw site crawlen, maar ook echt begrijpen. Ja, zelfs zoekmachines kunnen moeite hebben met het ontcijferen van de inhoud van web pagina’s. Sommige elementen die voor ons mensen volkomen duidelijk lijken, zijn voor webcrawlers zinloos. Met gestructureerde data kunnen we dus context meegeven aan een zoekmachine.
De code die je gebruikt om gegevens toe te voegen aan je website paginas is voor de mens niet zichtbaar. Zoekmachines echter kunnen deze stukjes code interpreteren en vertalen naar begrijpbare aanvullende informatie voor mens en machine. Als u bijvoorbeeld naar een restaurant zoekt, ziet u niet alleen de naam van het restaurant, maar ook aanvullende informatie zoals openingstijden, prijzen en sterren om positieve beoordelingen aan te geven. Op het eerste zicht de ver van je bed show? Logisch, maar het is wel een cruciale factor om hoger te verschijnen op de zoekresultatenpaginas.
Structured data in de praktijk
Voor een van onze klanten kregen we de kans om met gestructureerde data te werken op de website. Thierry, de zaakvoerder van Mali Asian Market en Thai Take Away kon na de opstart van zijn zaak alle mogelijke hulp gebruiken om de aanwezigheid van zijn supermarkt met Take Away op de kaart te zetten in Kortrijk.
WordPress WooCommerce & Structured data
Als WordPress expert weten we als geen ander hoe we gestructureerde gegevens (structured data) kunnen toevoegen aan je WordPress website. Omdat we niet graag nodeloos gebruik maken van plugins doen we het graag op de meest eenvoudige rechttoe rechtaan manier. Hieronder vind je een voorbeeld van gestructureerde gegevens die aan de backend van de website werden toegevoegd.
<script type="application/ld+json">{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Restaurant",
"image": [
"https://maliasianmarket.be/wpcontent/uploads/2021/08/8934585007371.jpg",
"https://maliasianmarket.be/wp-content/uploads/2021/05/vitrine.jpg",
"https://maliasianmarket.be/wp-content/uploads/2021/08/REMOFOOD_FILOSCHRIMP.jpg"
],
"name": "Mali Asian Market & Thai Take Away",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "Brugsesteenweg 161",
"addressLocality": "Kortrijk",
"addressRegion": "West Vlaanderen",
"postalCode": "8500",
"addressCountry": "BE"
},
"geo": {
" @type": "GeoCoordinates",
"latitude": 50.840042789718396,
"longitude": 3.2640769497166437
},
"url": "https://maliasianmarket.be/",
"telephone": "+32479725882",
"servesCuisine": "Asian",
"priceRange": "$$",
"openingHoursSpecification": [
{
"@type": "OpeningHoursSpecification",
"dayOfWeek": [
"Monday",
"Wednesday",
"Thursday",
"Friday",
"Saturday",
"Sunday"
],
"opens": "10:00",
"closes": "19:30"
}
],
"menu": "https://maliasianmarket.be/wp-content/uploads/2021/06/Menu-kaart.pdf",
"acceptsReservations": "False"
}
</script>
Hieronder zie je de validatie van de gestructureerde data met behulp van een test instrument ontwikkeld door Google.
Wanneer je aan de hand van onderstaande schermopname de details bekijkt dan merk je een combinatie van verschillende velden die worden meegegeven aan de pagina. De velden zijn niet onmiddellijk interpreteerbaar voor het menselijk oog, maar een zoekmachine weet hier gelukkig wel weg mee.
Structured data & seo
Als uw website geen gestructureerde gegevens gebruikt als onderdeel van uw SEO-strategie, mist uw bedrijf een belangrijke kans om hoger in de
te scoren. Vraagt u zich af hoe uw bedrijf aan de slag kan met gestructureerde data? Neem dan vandaag nog contact met ons op. We bekijken graag met jouw de opportuniteiten om gestructureerde gegevens in te zetten op jouw website.